Recruitment
Co je to recruitment?
Recruitment v překladu znamená nábor, resp. nábor zaměstnanců. Týká se procesu získávání, prověřování a výběru kvalifikovaných uchazečů pro práci nebo pozici v organizaci. Je to zásadní aspekt řízení lidských zdrojů a hraje zásadní roli při budování talentované a schopné pracovní síly.
Čím je náborový proces tvořen?
Náborový proces (z angl. recruitment process), se skládá z několika fází, o kterých budeme hovořit níže. Je důležité si uvědomit, že se mohou lišit společnost od společnosti na základě jejich specifických potřeb, odvětví a velikosti. Nicméně hlavní součásti přilákání, prověřování, výběru a onboarding kandidátů zůstávají ve většině náborových procesů konzistentní. Když mluvíme o náborovém procesu, rozeznáváme tyto fáze:
- Popis práce: Před zahájením náboru organizace vypracují popis práce, aby definovaly požadavky a odpovědnosti na volné místo. Tato analýza pomáhá určit potřebnou kvalifikaci, dovednosti a zkušenosti potřebné pro potenciálního kandidáta.
- Sourcing: Sourcing zahrnuje identifikaci a přilákání potenciálních kandidátů na danou pozici. Toho lze dosáhnout prostřednictvím různých kanálů, jako jsou pracovní portály, platformy sociálních médií, doporučení zaměstnanců, profesní sítě, veletrhy kariéry a personální agentury. Cílem je oslovit široké spektrum uchazečů a vygenerovat dostatečný počet uchazečů.
- Screening: Jakmile jsou žádosti přijaty, proces screeningu začíná. To zahrnuje kontrolu životopisů, průvodních dopisů a formulářů žádostí, aby bylo možné posoudit kvalifikaci kandidátů a vhodnost pro danou pozici. Screening může také zahrnovat testy před nástupem do zaměstnání, hodnocení nebo předběžné pohovory za účelem dalšího zúžení skupiny kandidátů.
- Výběr: Ve fázi výběru vedou náboráři (recruiteři) nebo náboroví manažeři pohovory s kandidáty zařazenými do užšího výběru, aby zhodnotili jejich dovednosti, znalosti, zkušenosti a vhodnost pro kulturu organizace. Může být provedeno více kol pohovorů, do kterých se zapojí různé zainteresované strany v rámci organizace. K získání dalších informací o kandidátech mohou být také použity další metody výběru, jako je kontrola referencí, prověření pozadí a psychometrická hodnocení. Po výběrovém řízení náboráři nebo náboroví manažeři učiní konečné rozhodnutí o tom, kterého kandidáta najmout.
- Nabídka práce: Jakmile je kandidát vybrán, organizace rozšíří nabídku práce a nastíní podmínky zaměstnání, jako je plat, výhody, datum zahájení a jakékoli další relevantní podrobnosti. Během této fáze mohou proběhnout jednání s cílem dosáhnout vzájemně přijatelné dohody.
- Onboarding: Poté, co kandidát přijme pracovní nabídku, začne proces onboardingu. To zahrnuje seznámení nového zaměstnance se zásadami, postupy, kulturou a pracovním prostředím organizace. Cílem onboardingu je pomoci novému zaměstnanci se hladce začlenit do organizace a co nejrychleji se stát produktivní.
Na co si dát pozor při recruitmentu?
Když mluvíme o náboru, je důležité vzít v úvahu několik klíčových faktorů. Mezi ně patří jasné definování požadavků na pracovní místo, posouzení souboru kandidátů z hlediska kvantity a kvality, hodnocení značky zaměstnavatele s cílem přilákat nejlepší adepty, přezkoumání účinnosti způsobu náboru a zajištění dobře strukturovaného procesu výběru.
Věnováním pozornosti těmto aspektům mohou organizace zvýšit své náborové úsilí a zvýšit pravděpodobnost přilákání a výběru správných kandidátů na své pozice.
Jaká specifika přináší digitalizace do světa náboru?
Recruitment je velmi široké téma, pojďme se ale specificky podívat, jaké nové možnosti, které nám digitalizace do této oblasti vnáší.
1) Více možností využití online nástrojů
Ať už se jedná o online pohovory přes nejrůznější platformy, ATS, které běží přímo online přes webový prohlížeč, nebo zadávání interaktivních domácích úkolů či psychotestů. To vše umožňuje tzv. online recruitment (nebo také e-racruitment), díky němuž je náborový proces interaktivnější a dovolím si tvrdit, že i pružnější.
2) Více možností na posílení employer brandu a aktivity v rámci HR marketingu
Více než kdy dřív se uchazeči dívají na profil společností a vybírají si zejména oni. Společnosti musí dbát na svůj vnější obraz a způsob, jak se jako zaměstnavatel prezentují. V rámci aktivit HR marketingu by se dalo i hovořit o recruitment marketingu, který je specifiky zaměřený na posílení své atraktivity směrem k potenciálním uchazečům.
Výhody silného HR systému s integrovaným ATS
Když konečně najdete své vysněné kandidáty a nabídnete jim práci ve vaší společnosti, co je lepšího, než je rovnou začlenit jako uživatele do vašeho HR recruitment software? Samozřejmě včetně všech podrobností, které jste shromáždili během náborového procesu. Ve společnosti Sloneek to lze provést pomocí několika kliknutí díky integrovanému softwaru ATS (náborová platforma). Nábor je tak z velké části automatizován, jedná se o tzv. automated recruitment, a HR získá více času se věnovat důslednému prověřování kandidátů, aniž by muselo ztrácet čas tříděním CV manuálně a další administrativou spojenou s náborem. Zejména v dnešní době, kdy vše běží online a jsme svědky digitální revoluce, je pro společnosti, které chtějí udržet krok s dobou, online recruitment a automatizovaný náborový proces nevyhnutelný.
Navíc, jakmile přijmete nového kolegu, můžete mu okamžitě přiřadit onboarding checklist, který mu pomůže dostat se co nejrychleji do tempa. Naši administrátoři ATS si mimo jiné také zamilovali talent pool, místo, kde můžete snadno ukládat kontakty na nadějné uchazeče, které jste nasbírali během recruitmentu, a automatizované e-mailové šablony.
Jsme tu pro vás
Můžeme vám pomoci?
Naši experti zodpoví jakékoli otázky, provedou vás systémem Sloneek a pomůžou vám transformovat vaše HR na moderní all-in-one řešení.
- Špičkový onboarding
- Představení všech funkcionalit
- Prezentace a nabídka vašemu HR na míru
- Odpověď na jakékoli dotazy