Digitální podpis
Co je digitální podpis?
Jednoduše řečeno, digitální podpis se na pohled nijak neliší od toho fyzického kromě toho, že je v elektronické podobě. Klíčové však je, že digitální podpis vytváří další elektronická data, která jasně potvrzují spojitost s podepisujícím a jeho vůlí a vědomím dokument podepsat. Podepisovat dnes lze elektronicky snadno téměř všechny dokumenty, přičemž takový podpis legislativa uznává jako platný a právně vymahatelný.
Jak je to s validitou digitálního podpisu?
V současné době je základem právního rámce týkajícího se elektronického podpisu na úrovni Evropské unie nařízení č. 910/2014, známé jako „eIDAS“, které se zabývá elektronickou identifikací a důvěryhodnými službami pro elektronické transakce na vnitřním trhu.
V České republice byl přijat a později novelizován zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, aby se na národní úrovni provedlo nebo přizpůsobilo nařízení „eIDAS“. Česká republika tak rozlišuje čtyři druhy digitálního podpisu:
- Elektronický podpis (prostý)
- Zaručený elektronický podpis
- Zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis (uznávaný podpis)
- Kvalifikovaný podpis
Nebudeme se nyní podrobněji rozepisovat o jednotlivých kategoriích. Aby však digitální podpis odpovídal normativě eIDAS, musí splňovat tyto podmínky:
- je jednoznačně spojen s podepisující osobou;
- umožňuje identifikaci podepisující osoby;
- je vytvořen pomocí dat pro vytváření elektronických podpisů, která podepisující osoba může s vysokou úrovní důvěry použít pod svou výhradní kontrolou;
- je k datům, která jsou tímto podpisem podepsána, připojen takovým způsobem, že je možné zjistit jakoukoliv následnou změnu dat.
Pokud budete podepisovat dokumenty v aplikaci Sloneek, všechny tyto výše uvedené podmínky jsou splněny a nemáte se čeho obávat. Takto elektronicky podepsaný dokument je validní. Přečíst si můžete také vyjádření od renomované právní kanceláře AK Bříza & Trubač.
Jaký zvolit HR systém na dokumenty?
Na pozici HR je práce s dokumenty a jejich podepisování vaším denním chlebem. Proto je nezbytné mít HR systém, který vám je přehledně zaeviduje a usnadní vám jejich filtraci.
Ve Sloneekovi můžete nahrávat tři typy dokumentů: smlouvy, soukromé a celofiremní/týmové. Každý uživatel aplikace pak dostane upozornění na nově vložený dokument, a pokud takový dokument vyžaduje podpis, může jej uživatel ihned elektronicky podepsat.
Jsme tu pro vás
Můžeme vám pomoci?
Naši experti zodpoví jakékoli otázky, provedou vás systémem Sloneek a pomůžou vám transformovat vaše HR na moderní all-in-one řešení.
- Špičkový onboarding
- Představení všech funkcionalit
- Prezentace a nabídka vašemu HR na míru
- Odpověď na jakékoli dotazy