Jak se jako firma starat o zaměstnance na rodičovské dovolené
Nedávno jsme se věnovali tématu práv, která mají rodiče-zaměstnanci v práci. Jaké volno si můžete vzít, když máte nemocné dítě, zda je nutné, abyste jezdili na pracovní cesty, apod. Na co se ale ve firmách často zapomíná, jsou rodiče-zaměstnanci na rodičovské dovolené. Ti jako by pro firmu často ani neexistovali. Odejdeš na mateřskou = už nejsi náš zaměstnanec. Ano, posíláme ti peníze, ale nezajímáš nás, protože kdo ví, kdy se vrátíš. Pořídíš si druhé dítě anebo prostě nastoupíš určitě jinam.
Proč je takový přístup špatně? Tady je několik důvodů.
5 důvodů, proč byste se o zaměstnance na rodičovské měli starat
- Je to váš zaměstnanec a o zaměstnance se firma stará
Každý zaměstnanec potřebuje jistou péči. Dávat zaměstnanci plat nestačí. A stejně tak nestačí posílat peníze zaměstnanci na rodičovské dovolené. Se zaměstnanci je potřeba komunikovat, budovat s nimi firemní kulturu, motivovat je, odměňovat, zajímat se o jejich potřeby. A to platí i v době, kdy zrovna čerpají rodičovský příspěvek.
- Může pro vás pracovat
Teď jsme ji na tři roky ztratili. S tou nepočítejme. Věty, které jsou neuvěřitelné klišé. Zaměstnancům na rodičovské dovolené ruce neupadávají a jejich touha po práci je vysoká. 93 % rodičů na rodičovské se chce zapojit do práce. Pracuje z nich ale pouze polovina a pouze čtvrtina u svého zaměstnavatele. Když toho využijete a nabídnete jim práci, získáte snadno zaměstnance, který firmu zná, má vhled, rozumí firemním procesům, a ušetříte na hiringu i zaučování.
- Udržíte si zkušeného zaměstnance
Když pustíte rodiče na rodičovské dovolené k vodě, zvýší se riziko jejich úplného odchodu z firmy. Přijdete o šikovné zaměstnance a čekat vás bude hiring a s ním spojené finanční investice.
- Získáte konkurenční výhodu.
Podle průzkumu organizace Byznys pro společnost rodičům plně vychází vstříc pouze každá třetí firma v Česku. Když se budete zaměstnancům na rodičovské věnovat, okolí to zjistí. Zaměstnanci flexibilitu a možnosti skloubit rodičovství s prací velmi cení a o zájemce tak nebudete mít nouzi.
- Zvýšíte jejich loajalitu k firmě
Rodičovská dovolená je krizové období nejen pro partnerský vztah, ale i vztah zaměstnanec–zaměstnavatel. Když ale budete dělat vše pro to, abyste touhle zatěžkávací zkouškou prošli, získáte neuvěřitelně loajálního zaměstnance, který vám bude vděčný za to, že jste jej podpořili v tak těžké chvíli, jakou bylo právě rodičovství.
Věděli jste, že Česká republika dlouhodobě vykazuje jeden z nejnižších poměrů zkrácených úvazků vůči celkové zaměstnanosti v rámci EU? Zatímco unijní průměr je 19,9 %, v ČR je to pouze 6 %.
Jak pečovat o zaměstnance na rodičovské dovolené
A jak tedy o matky či otce na rodičovské jako jejich zaměstnavatel pečovat? Inspirovat vás může 5 následujících tipů.
Zůstaňte ve spojení
Posíláte zaměstnancům newsletter? Proč z nich vynechávat ty, co jsou na rodičovské dovolené. Stále mohou dostávat novinky z firmy a vědět, co je nového. Podle průzkumů Mumdoo, která se zabývá problematikou zaměstnávání žen na rodičovské, by 44 % rodičů rádo dostálo informace o tom, co se děje ve firmě, přičemž v době na mateřské to je dokonce 50 %. Automaticky odesílané zprávy a e-maily ale dostává jen 14 % z nich. Kontaktováno není a žádná komunikace mezi rodiči a zaměstnancem neprobíhá v 37 %. V řadě dalších případů je ale vázaná na iniciativu rodiče-zaměstnance. Proto – nebojte se posílat novinky svým zaměstnancům na rodičovské. A pokud se bojíte spamování, stačí, když se HR při odchodu zeptá, zda informace dotyčné či dotyčnému má dále zasílat.
Pozvěte je na akce
Pořádáte vánoční večírek nebo firemní pivo? Proč by měli rodiče sedět v koutě? Jsou vaši zaměstnanci a měli by mít šanci a možnost se účastnit akcí tak jako jiní. Rodičovská dovolená není nemocenská. Díky setkáním udržíte vztahy a zvýšíte loajalitu zaměstnance k firmě. Zbavíte ho pocitu, že už pro firmu není důležitý. Proč by to měl být váš cíl, jsme si vysvětlili na začátku.
Nabídněte jim práci
Není nutné, abyste vymýšleli práci pro práci anebo schválně ubírali práci z agendy toho, kdo nastoupil za tohoto rodiče. Stačí se zeptat, zda by nebyl ochotný pracovat na jiné, podobné pozici. Nemusí to být nutně ani dlouhodobá spolupráce. Stačí nabídnout výpomoc na časově omezeném projektu.
A důležitá poznámka, nebojte se téma nabídky práce otevřít opakovaně.
To, že vás zaměstnanec-rodič odmítl, neznamená, že za půl roku nezmění názor. Dítě roste, mění se jeho potřeby a s ním i možnosti rodiče.
Aby vzájemná spolupráce klapala, nesmíte zapomenout na to nejdůležitější – komunikaci. Nebojte se tedy zeptat a hledat společné cesty, jak na to.
Podle již zmiňovaného průzkumu Mumdoo by ženy, které pečují o dítě do čtyř let věku, chtěly pracovat v průměru 17 hodin týdně.
Nabídněte jim hlídání
Dostupnost hlídání je jedním ze základních faktorů, které ovlivňují možnost práce ženy na mateřské.
Podle průzkumu Mumdoo u respondentů, kteří mají hlídání, nepracuje 38 % z nich, ve skupině rodičů, která hlídání nemá, je to ale to 77 %.
Možnost dát dítě do jeslí nebo dětské skupiny či jiným způsobem mu zajistit hlídání tak výrazně zvyšuje šance, že rodič začne pracovat. Pokud je ve firmě více zaměstnanců, jedním z řešení může být zřízení právě dětské skupiny. Variantou je i možnost práce z domova nebo, pokud to umožňují podmínky, vzít si dítě s sebou do práce.
Nabídněte jim vzdělání
Po vzdělání a školení touží podle Mumdoo 49 % rodičů-zaměstnanců. Tolik z nich zaškrtlo odpověď, že by rádi dostávali informace o tom, že firma chystá vzdělávací akci. Školení není levná věc a je škoda nepřizvat ty, kteří o ně mají zájem. Díky tomu, že ke vzdělání nabídnete rodičům, získáte nejen větší účast na školení (což je druhořadá záležitost), ale především udržíte jejich kvalifikaci, neztratí kontakt s oborem a jejich následný nástup bude daleko pružnější a snazší pro ně i pro vás.