Radim Švajner: Ve Sloneek se snažíme být trendsettery

Radim Švajner Sloneek

Pokud na vás někde vyskočí reklama na Sloneek, pak v tom má nejspíš prsty Radim. Má totiž ve Sloneekna starost marketing. Ve firmě patří k těm, kteří tým Sloneek tvoří nejdéle. Co ho v práci stále drží a čeho si nejvíc cení na svých šéfech? Jak se dostal k marketingu nebo proč nerad chodí do kanceláře? Dozvíte se v našem rozhovoru.

Ve Sloneek pracuješ jako hlavní markeťák (Head of marketing), v čem je podle tebe Sloneek unikátní? Na co lákáš zájemce?

Na lokálních trzích v Česku a na Slovensku těžíme hlavně z tváří, které Sloneek tvoří a které za ním stojí. Tedy především Milana Rataje, který je nejen náš zakladatel, ale navíc skvělý HR expert. I díky němu tvoříme řadu hodnotného a edukativního obsahu v oblasti HR. Dobré jméno nám dělá celkově náš brand, firemní kultura a přátelský přístup, který není jen uvnitř firmy, ale myslím, že je znát i navenek.

Obecně, tedy i v zahraničí se snažíme prorážet především s tématem AI a s tím, že jsme menší firma, který je ale díky tomu hodně agilní a flexibilní v tom, jak dokážeme klientům systém implementovat, přizpůsobit, a především dál rozvíjet. Snažíme se být trendsettery, kteří se nebojí přinést do oboru něco nového a posouvat jej dál.

V marketingu pracuješ už několik let. Co tě na práci v tomhle oboru baví nejvíc?

Asi to, když se můžu podílet na nějakém úspěchu. Vidět výsledek.  A líbí se mi kompetitivní startupové prostředí.

Tedy že můžeš přispět ke společné práci a můžeš se podílet na tom, že firma roste a je o ní slyšet.

Ano. Mě vlastně historicky, co se týče B2C, bavila víc kreativní práce, nyní v B2B víc sedím v datech. Takže ta práce není až tak vidět. Když ale děláme nějaké vizuály nebo web, tak to je ta část, kde zase trošku sáhnu na kreativní práci, a to je fajn.

Ale u nás je to spíš o datech, počítání a tabulkách. A v tu chvíli jediné, co tam je uspokojující, je, když se vede někomu, kdo je v potravním řetězci za tebou. 😊 Protože pak máš dobrý pocit, že se doopravdy něco povedlo.

Mě právě zajímá tvá motivace pro tenhle obor. Vím, že marketing jsi nestudoval. Jak jsi se tedy k tomuto oboru dostal?

Vlastně náhodou, asi jako většina lidí. 😊 Ve své první práci jsem vyráběl samolepky na notebooky a kryty na telefony apod. A k tomu bylo třeba umět dobře s grafickým softwarem, a to mě bavilo.

Zároveň jsem měl pár starších kamarádů, kteří dělali PR nebo social media, která se tenkrát před 15 lety rozjížděla. Tak jsem šéfovi řekl, ať mi dá web, ať mi dá sociální sítě, že mu to budu spravovat. A to jsou začátky, jak jsem se dostal k marketingu.

Potom už jsem šel asi po dvou letech rovnou do Fruitisima na marketingovou pozici, kde jsem spravoval digitál pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Tak to už je velká pozice, mít na starosti několik trhů. Co máš ale vlastně na starost ve Sloneek? Jak vypadá tvůj pracovní den?

Můj den se skládá hlavně z meetingů a práce s lidmi. Snažím se vždycky najít správné lidi na správnou práci za správné peníze a ve správné efektivitě.

Druhá věc je, že jsem neustále v různých tabulkách a na dashboardech a snažím se propočítávat vše tak, aby nám peníze na marketing přinášely potřebný zisk.

Můj hlavní úkol je vytížit naše obchodníky tím, aby měli dostatek kontaktů, kterým mohou volat a které mohou konvertovat do potenciálního zákazníka. Jednoduše řešeno, moje první KPI je vytvořit dostatečné množství MQL (pozn. Marketing Qualified Lead = je potenciální zákazník, který projevil zájem o to, co může značka nabídnout na základě marketingového úsilí, nebo je jinak pravděpodobnější, že se stane zákazníkem než ostatní potenciální zákazníci.)

A mé druhé KPI je vytvořit ve spolupráci s SDR (pozn. Sales development representative = Obchodní zástupce pro rozvoj prodeje odpovědný za oslovování, vyhledávání a kvalifikaci potenciálních zákazníků. Obvykle komunikuje s potenciálními zákazníky na začátku jejich nákupní cesty.) dostatečně velkou pipeline kontaktů, které mohou naši obchodníci proměnit v deal value.

Tak to vážně není moc kreativní práce.

Není. Jsou to data, tabulky. Nejkreativnější část naší práce je v podstatě práce na našich webových stránkách. Ale ani to se bez práce s daty neobejde.

Ty pracuješ převážně z domova, do kanclu zavítáš jednou dvakrát týdně. Jak na efektivní práci z domova? Máš nějaké tipy?

Já jsem trošku unikátní případ. Zainvestoval jsem dost času i peněz do toho, abych přestavěl celý sklep a udělal si z něj stylovou pracovnu.

Teda, tak to si vzal ve velkém.

Ano, je to plnohodnotná pracovna a do práce mi to trvá z bytu tak pět vteřin. 😊

Nedokázal bych pracovat ve stejném prostředím, ve kterém bych měl potom odpočívat a trávit volný čas. Když 8-10 hodin pracuješ v jedné místnosti, tak poslední, co chceš dělat, je trávit tam čas po práci. Energii nemáš pak ani ty, ani ta místnost.

Jediná nevýhoda té místnosti, kde mám nyní kancelář je to, že je tmavá. Což také na energii člověku nepřidá. Kdybych si mohl vybrat znovu, určitě bych si zařídil kancelář v místnosti s větším množstvím světla.

Doma mám navíc největšího parťáka buldočka Stellu a z domova pracuje převážně i moje přítelkyně. Lidi mi tedy tolik nechybí.

Než dvě hodiny denně cestovat a strávit osm hodin v kanclu a z toho odmakat šest, protože si kolegové chtějí povídat, je pro mě lepší pracovat z domova. Jednou za čas si pokecám rád, ale jsem hodně nastavený na efektivitu. Takže takhle mi to vyhovuje.

Zážitky Radima Švajnera

Ve Sloneek už jsi skoro tři roky. Co tě na naší firmě nejvíc baví?

Pracovat ve startupu je náročné. Lidé v nich často nemají „dlouhou spotřební lhůtu“. V korporátu vydrží každý druhý pět, deset let, ale tady to je fakt o tom mít výsledky. Vše je rychlé a když se pálí hodně peněz, je třeba taky přinést výsledky. Může to být psychicky i fyzicky dost náročné.

Ve Sloneek jsem proto, že vedení má ve mě má důvěru. Přebral jsem plnou zodpovědnost za svoje oddělení, za budget, za rozhodování, za každý krok, co se děje v marketingu. Mám stanovené cíle a to, jak jich dosáhnu, je na mně. Což se mi naštěstí daří, takže mám volnou ruku stále.

A to se snažíme předávat i na ostatní, nemikromanagovat a nechat na zodpovědnosti lidí, jak si svou práci nastaví. Věříme, že máme dostatečně seniorní tým, takže této důvěry nikdo nebude zneužívat a bude plnit své cíle.

Určitě se mi líbí i benefit v podobě neomezené dovolené. Myslím, že velká devíza je i to, že člověk může víceméně pracovat odkudkoliv. Já jsem toho ještě tolik nevyužil, nebyla ideální chvíle, ale spoustu z našich kolegů už pracovalo nějakou dobu vzdáleně. To je skvělá věc, kterou nenabízí zase tolik firem.

A ten poslední důvod je, že jsem jeden z prvních zaměstnanců Sloneek. Když dneska vejdu do místnosti, jsem tady skoro vždycky kariérně nejstarší a za mnou je tady hromada nových lidí. Takže už tu mám za sebou spoustu práce a chci vidět, kam to ještě dotáhneme. 😊

A co děláš, když nehoníš leady a KPIčka? Jak odpočíváš?

S mojí přítelkyní se vždycky rádi realizujeme na zahradě. Zahradničíme, děláme nejrůznější předělávky. V budoucnu bychom rádi koupili chalupu. Taky rád sportuju, čtu knížky nebo občas zajdu do sauny. Rádi cestujeme a občas si zahraju hry na počítači.

A někdy taky odpočívám u externích konzultací. 😊 Získávám díky tomu přesah do jiných odvětví a získávám nové informace, zkouším nové věci, což beru jako zajímavou výhodu nejen po pracovní, ale i osobní stránce.

A chodíš ven s vaším buldočkem Stellinkou, ne?

No jasně, Stella je můj nejlepší kamarád.

V poslední době jsi psal na Linkedinu také o zdravém životním stylu a biohackerství.

No, to je pro mě nějaká nová životní cesta, na kterou mě přivedly dlouhodobé zdravotní obtíže. Kvůli tomu, že na ně neexistuje úplně lékařská pomoc, jsem se musel začít edukovat. Za poslední rok dva jsem tak o zdraví, jídle a fungování těla zjistil tolik, co jsem nezjistil za posledních 30 let.

Takže ne že by to byl tvůj zájem nebo koníček, ale spíš tě donutily okolnosti…

Tak v jistou chvíli mě to začalo fascinovat a bavit. Začal jsem chápat, jak fungují některé věci. A máš vlastně pravdu, že jsem se do toho ponořil víc, než je potřeba. Takže asi se to stalo mým koníčkem.

Radim Švajner Sloneek Zážitky