5 kroků, jak lidem zpříjemnit návrat do práce po prázdninách

pexels-rdne-10376013

Loni touto dobou jsme psali, že návrat Čechů do poprázdninového provozu bude těžký. Ale věřte, že letos to bude ještě mnohem horší. Nasvědčuje tomu hned několik indikátorů. Ekonomické vyhlídky nejsou dobré. Se zvyšováním odměn se nepočítá. Prázdniny nás kvůli vyšším nákladům finančně vysály více než loni. Nájmy skokově rostou. Inflace neřekla své poslední slovo. A kvůli nízkému propouštění se nad firmami vznáší kolektivní quiet-quitting lidí, chronicky vyhořelých z celospolečenské i ekonomické situace.

Co s tím? Šanci dostanete přesně jednu – s návratem lidí do práce po prázdninách. A můžete se rozhodnout, jak ji využijete. Buď se stanete dalším bodem do kolektivní deprese anebo pomůžete vlastní lidi přesvědčit, že dokážete být jejich bezpečným místem.

Odkud blbá nálada pramení?

Blbá nálada. Kopr. Přednasranost. Všude jí je už hezkých pár měsíců spousta. A protože ve firmách trávíme třetinu našich životů a polovinu bdělé doby každý týden, logicky se stávají hromosvodem našich emocí. Můžeme o tom diskutovat, protestovat proti tomu, ale to je asi tak všechno… Anebo ne?

Přiznejme si, že těch věcí, kterými může firma zlepšit životy svých zaměstnanců, také není úplně málo. A že ať chce nebo nechce, k té depresivní náladě přispívá taky. Čím?

Neumí přidat peníze

Není odkud brát, čteme v médiích. A je to pravda. Česko se zaseklo a ekonomika se neposouvá, jak by měla. Nejsou peníze na růst lidí. A lidé nerostou, protože je nikdo neplatí. Co s tím? Co takhle jasně deklarovat, že pro talenty je peněz vždy dost, a v rámci firemní kultury z toho udělat důležitý pilíř? Připomenout, co udělat pro kariérní postup, a umět proaktivně vyhledávat talenty.

Neumí pomoci

Každý zaměstnanec má zcela přirozené lidské problémy. Stárnoucí rodiče, za kterými je třeba jezdit. Dítě, které nevzali do školky. A firma si může sama rozhodnout, jestli bude pomáhat anebo házet klacky pod nohy. Jak by se vám pracovalo, když myslíte na to, že vaše dítě už je zase poslední v dětské skupině, která vás zároveň stojí majlant? Asi byste místo práce spíš přemýšleli o změně místa, že?

Neumí naslouchat

Každá firma bojující o přežití – což je v době stagnující ekonomiky minimálně ve svém mindsetu v podstatě každá – řeší „problémy slonovinové věže“. Propady zisku jsou důležitější než toxický kolega, špatně odkomunikovaný tlak na produktivitu nebo chronická neefektivita, kterou by vyřešilo lepší proškolení na nový systém. Že jsou to spojené nádoby, není třeba připomínat. Na malých problémech stojí ty velké a velké prohlubují ty malé.

Pokračovat by se samozřejmě dalo i dál. Ale protože řešení velkých a komplexních výzev mají i HRisti po letech až po krk, pojďme si dát jiné zadání. Jak bojovat proti velkým problémům malými quick-winy, které zvládneme připravit za jedno odpoledne?

Pět kroků pro dobrý návrat do práce

Vezměte si tužku nebo propisku a papír. Na chvíli zavřete oči a představte si hlavu vyčištěnou větrem vanoucím na mořské pláži nebo slunečními paprsky ze štítů velehor. Pozitivní energii a chuť věci změnit, udělat tlustou čáru, začít nový list.

A teď si představte vaše kolegy a zapište si pět klíčových věcí, které tuto náladu v týdnu po vašem návratu podpoří, a které naopak zadupou. Ve druhé kategorii jich bude pravděpodobně výrazně víc, zatímco v té první se jich bude tísnit pár, a ještě ne moc přesvědčivých, že? Přitom věcí, které je možné udělat, není vůbec málo. Přinášíme pět osvědčených, které pomohou.

Osobní poděkování CEO / managementu

Přijdete ke svému stolu a na něm leží dopis – ideálně s vaším jménem. Poděkování od managementu a přivítání po dovolené z práce. A nejen to – dopis odkazuje na nějakou milou pozornost (třeba sladký dárek pro děti i dospělé k prvnímu školnímu dni, který dostanete) anebo příslib změny. Například páteční online call s CEO, kde se budou odpovídat zásadní a otevřené dotazy, vysbírané anonymně přes Sli.do.

Časová náročnost: ⏱️⏱️⏱️
Efekt: ⭐⭐⭐⭐⭐

Change Roadmap

Firma se transformuje. Opět. Znova uslyšíte, že to bude už jen a jen lepší, ale má to asi tak milion „ale“. Ztrácíte se v tom, jestli platí to, co platilo před prázdninami, zda se daří cíle plnit a začínáte mít dojem, že spíš jen dřete s naprosto mizivou šancí, že se cokoli změní.

Občas ale stačí jediné – otevřenost. Přiznat, že i určitá míra chaosu je průvodcem jakékoli změny, a pokusit se v tom udělat maximální pořádek. Roadmapa, na které se budou aktualizovat v polidštěné podobě změny, ke kterým se směřuje, a bude vysvětlen jejich pozitivní dopad na týmy, je to nejlepší, co můžete udělat. Vzpomeňte na Maslowa – otevřená budoucnost a jistoty jsou to, co potřebujeme každý.

Časová náročnost: ⏱️⏱️⏱️⏱️⏱️
Efekt: ⭐⭐⭐⭐⭐

Na drobných problémech záleží

Pro velké výzvy nevidíme ty malé. Ale velké výzvy jsou každému zaměstnanci šumák, zvlášť pokud je celý týden půlkou hlavy „mimo“ a spoustu věcí dělá jen na efekt. A firma musí jasně ukázat, že se stejnou vervou, s jakou řeší velké problémy, bude řešit i ty drobné.

Jak? Naplánujte a spusťte program pro interní komunikaci, zaměřený na jediné – mapování radosti a štěstí ve firmě. Definujte si spokojenost z práce jako hlavní cíl a zjistěte, kde stojí konkrétní překážky. Poslouží například modul anket vašeho HRIS nebo klidně Google Form. Nebojte se vyzvat kolegy, ať se do změny zapojí jako dobrovolníci – uvidíte, že se jich postupně najde celá řada.

Časová náročnost: ⏱️⏱️⏱️⏱️
Efekt: ⭐⭐⭐⭐⭐

Vouchery byznysů z okolí

Nemáte rozpočet na velké dárky? Vezměte to do vlastních rukou. V okolí vaší firmy (anebo třeba v okresním městě) bude dost podniků, které loví zákazníky, jak mohou. Spojte se s nimi a domluvte zářijový balíček plný zajímavých voucherů. Vy jim přivedete zákazníky, kteří tráví v jejich okolí osm hodin denně, oni vám nebudou mít problém dát klidně 50 % slevu, protože jejich náklady na marketing jsou u nového zákazníka stejně tak vysoké.

Že jste to nikdy nedělali a pochybujete, že to bude fungovat? Líná huba, holé neštěstí. Jen to zkuste, chuť barterovat je v každé ekonomicky napjaté době na vzestupu.

Časová náročnost: ⏱️⏱️⏱️⏱️⏱️
Efekt: ⭐⭐⭐⭐⭐

Výzva k týmovým „pivům“

Nemáte rozpočet ani na další teambuilding? Pak se spolehněte na kamarádská piva, která pro vás budou klíčovým zdrojem bezprostředního feedbacku. Ať jednotliví teamleadeři rezervují na září termín v hospodě zcela mimo formální firemní eventy. Zpětnou vazbu dostanete dvojí – uvidíte, kdo má firmu natolik rád, že ji chce spojit i se svým volným časem – byť si pivo musí zaplatit – a zároveň se můžete dozvědět, co lidi opravdu pálí (a chraň vás bůh, abyste to otočili proti nim).

Vypískají vás teamleadeři? Nikdo nepřijde? Pak je to trochu na zamyšlení.

Časová náročnost: ⏱️
Efekt: ⭐⭐⭐⭐⭐

Jednorázové aktivity to ne/vytrhnou

Říkáte, že quick-winy to dlouhodobě nevytrhnou? Máte samozřejmě pravdu. Tak proč je dělat? Protože se často bavíme o tom, jestli udělat „alespoň něco“ anebo neudělat vůbec nic.

Stojím si za tím, že overthinking – tedy pocit, že všechno musí být dokonale promyšlené a robustní – je v mnoha případech kontraproduktivní. Pokud se budete držet základních zásad – tedy že vše, co vykopnete, také dotáhnete a že komunikace pro vás bude zlatým grálem.

Že vám do toho bude chtít management hodit vidle, s tím možná počítejte. Ale nenechte se odradit. Dopis od CEO nechť je dopisem od HR ředitele, výzkum vykopněte menší po vlastní ose. I když to bude jen aktivita na půdorysu HR, náladu vašich lidí zlepší. A možná bude o to víc od srdce.