Efektivní HR strategie pro malé firmy v 5 krocích

Sloneek_HR_Management_Strategy

V roce 2022 dochází k úplné revoluci v pracovním prostředí malých podniků, které mají velký potenciál.

Mnoho současných malých firem této skutečnosti využívá ve svůj prospěch. Vytvářejí například moderní pracovní prostředí, které podporuje uvolněnější a přátelštější pracovní prostředí.

Malé firmy však mají také určitá omezení. Kvůli omezeným finančním zdrojům nejsou vždy schopni nastavit pokročilé telekonferenční systémy, pořádat velké večírky nebo vytvářet zábavné aktivity pro zaměstnance.

Z tohoto důvodu se rozvoj efektivních HR strategií stává ještě důležitějším. To vše proto, aby společnosti mohly zvýšit míru udržení zaměstnanců a pokračovat v rozvoji, namísto toho, aby příliš často a zbytečně měnili zaměstnance.

Klíčem k tomu je vytvořit úspěšné HR strategie. Dnes tedy odhalíme tajemství, jak to dělat efektivně.

Co je strategie řízení lidských zdrojů?

Strategie řízení HR je soubor plánů a postupů, podle kterých organizace řídí své lidské zdroje.

Úspěšné HR strategie mohou zahrnovat mnoho různých aspektů vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec. Příklady:

  • nábor,
  • výběr,
  • školení a rozvoj,
  • hodnocení a řízení výkonu,
  • správa kompenzací a benefitů,
  • programy pro vztahy se zaměstnanci,
  • základní personální politika,
  • komunikační programy pro zaměstnance, jako jsou programy zaměřené na diverzitu nebo prevenci sexuálního obtěžování,
  • organizační design, jako je vytvoření pracovních týmů,
  • nebo jiné formy organizačních cílů.

Proč malé podniky potřebují HR strategii?

Malé podniky nejsou osvobozeny od potřeby HR strategie.

Musí mít připravený plán, který jim pomůže růst a udržet si výkonnou pracovní sílu.

Strategický HR plán může značně usnadnit onboarding, školení a udržení zaměstnanců.

Majitelé malých podniků musí pamatovat na to, že zaměstnanci vždy budou mít lepší příležitost ve větších společnostech hned za rohem.

Chcete-li tedy minimalizovat riziko, že od vás zaměstnanci budou chtít odejít do společnosti s lepšími/více benefity, musíte svou společnost prezentovat jako místo vytvořené lidmi a pro lidi.

Potřebujete tuto konkurenční výhodu nad ostatními.

Toho lze dosáhnout pomocí efektivních strategií řízení lidských zdrojů.

Co by taková strategie měla obsahovat?

HR strategie pro vaši malou firmu – 5 kroků k úspěchu

Existují různé prvky, které tvoří efektivní HR strategii pro malé firmy, jako je ta vaše.

I když je spíše nemožné (a zbytečné) implementovat nespočet složitých postupů, existují určité prvky, které je prostě nezbytné mít.

Jsou to:

Zvládnutí náborového procesu

Vše začíná prvním dojmem. Proces náboru je úplným začátkem (doufejme skvělého) zaměstnaneckého zážitku a zapojení zaměstnanců ve vaší společnosti. Věci jako:

  • jak vypadají popisy pracovních rolí,
  • jak probíhají pracovní pohovory,
  • jak postupujete při procesu registrace,
  • zda vám záleží na orientaci nových zaměstnanců,

může ovlivnit nebo narušit vnímání celé kultury vaší společnosti vašimi zaměstnanci. Jako majitel malé firmy musíte věnovat zvýšenou pozornost tomu, jak zacházíte se svými zaměstnanci a jak s nimi jednáte.

Praktické rady:

  • vytvořit silnou značku zaměstnavatele,
  • využívat doporučení zaměstnanců,
  • vytvářet pracovní nabídky vhodné pro mobily,
  • poskytnout odpovědi na nejčastější dotazy kandidátů,
  • zlepšit popisy práce,
  • využívat sociální média k náboru,
  • využívat digitální trendy a sociální média.

Zajištění spokojenosti zaměstnanců

Aby byla vaše HR strategie úspěšná, je důležité mít plán, který zajistí spokojenost vašich zaměstnanců v každém z následujících kroků:

  • Nábor a najímání
  • Školení a rozvoj
  • Kontrola výkonu
  • Kompenzace a výhody

Jste zvědaví, jak na to?

Praktické rady:

  • Nábor a najímání

Zjistěte, co zajímá uchazeče o zaměstnání na náborovém procesu a implementujte to. Mohlo by to například vytvoření méně formální prostředí pro konání pracovního pohovoru a zároveň snížení míry stresu kandidáta.

  • Školení a rozvoj

Pokud se vaši zaměstnanci rádi neustále vzdělávají, umožněte jim to. Můžete buď pravidelně investovat do školení a rozvoje zaměstnanců, nebo dát zaměstnancům více volna na další kurzy.

  • Kontrola výkonu

Je důležité, abyste pravidelně kontrolovali obchodní výkon svých současných zaměstnanců. Chcete-li, aby to bylo pro zaměstnance příjemnější, zjistěte, jaký způsob by pro ně byl komfortní. Čím méně stresu v takových chvílích způsobíte, tím spokojenější budou vaši zaměstnanci. A co víc, zvýší se zapojení vašich zaměstnanců.

Během kontroly,  se jich můžete zeptat na věci, jako je firemní kultura, talent management, jejich současná role, jak vycházejí se současnými zaměstnanci, jaký mají dlouhodobý plán ve společnosti a další.

  • Kompenzace a výhody

Dalším způsobem, jak své zaměstnance uspokojit, je poskytnout jim atraktivní platy a benefity za práci, kterou vykonávají.

Za prvé, nepodplácejte své zaměstnance. Mějte představu o konkurenčních platech na pozicích, které ve vaší společnosti zastáváte, a přizpůsobte tomu platy svých zaměstnanců.

Za druhé, nepodceňujte sílu nepeněžních výhod a balíčku odměn, jako je členství v posilovně a soukromá zdravotní péče. Ty mohou výrazně zlepšit spokojenost vašich zaměstnanců, což povede k posílení vaší HR strategie. Nemluvě o tom, jak se změní angažovanost zaměstnanců.

  • Investice do školení a rozvoje

Efektivní strategie lidských zdrojů není jen o najímání a ponechání zaměstnanců v naději na pracovní úspěch.

Jde také o poskytování neustálého školení a rozvoje pro vaši stávající pracovní sílu a zároveň umožnění růstu společnosti.

To lze provést prostřednictvím nebo s použitím:

  • školení sponzorované společností,
  • workshopy,
  • semináře,
  • konference,
  • outsourcing do profesionální vzdělávací organizace.

Pokud dáte svým zaměstnancům šanci růst, vaše malá firma poroste s nimi a výsledkem budou skvělé obchodní výsledky.

Praktické rady:

Jako malá firma pravděpodobně nemáte příliš vysoký rozpočet. Takže místo placení za předražené kurzy vyzkoušejte tyto bezplatné*:

zdroj

*platí obchodní podmínky

Důležitost právní stránky věci

Majitelé malých podniků až příliš často přehlížejí právní aspekty svého podnikání. To je chyba, protože to může vést k mnoha, zejména finančním, problémům.

Správná HR strategie pro vaši malou firmu by měla zahrnovat zájem o právní stránku věci. Musíte se ujistit, že dodržujete všechny příslušné zákony a předpisy ve vašem oboru.

Níže jsou uvedeny některé z klíčových oblastí důrazu na právní záležitosti, které je třeba vzít v úvahu ve vaší HR strategii:

  • zaměstnanecké volno,
  • problémy se soukromím,
  • sexuální obtěžování,
  • pracovní smlouvy (předpokládané i vyjádřené),
  • neoprávněné ukončení,
  • diskriminace v zaměstnání,
  • mzdové a platové otázky a
  • násilí na pracovišti.

Čím dříve se o ně postaráte, tím dříve může vaše firma začít fungovat bez obav z porušení zákona.

Přijímání zpětné vazby a přizpůsobování

Přesuňme svou pozornost na zpětnou vazbu a její důležitost.

Možná, že ve vašich očích vytvoříte tu nejspolehlivější HR strategii, ale až realita prověří, zda je tomu skutečně tak.

Tou realitou je feedback, kterou dostáváte od lidí, pro které je HR strategie navržena: vašich zaměstnanců.

Je naprosto zásadní, abyste:

  • nejprve shromáždili feedback o vaší HR strategii,
  • upravili strategii podle zpětné vazby, kterou obdržíte.

Protože vaše společnost není velká, máte výhodu získat podrobnější zpětnou vazbu od svých zaměstnanců. Nenechte si proto ujít tuto příležitost.

zdroj

Získání správných nástrojů

V neposlední řadě potřebujete něco, co vám pomůže udržet si přehled o všem, co jsme právě sdíleli: náborový proces, péče o spokojenost zaměstnanců, školení a rozvoj, právní záležitosti a shromažďování zpětné vazby.

Jak pravděpodobně tušíte, navrhnout efektivní strategii řízení lidských zdrojů může být náročné. Chcete-li si tedy usnadnit práci, rozhodně byste měli využít řešení, která vám pomohou.

Těmito řešeními jsou různé nástroje a software. I když je z čeho vybírat, rádi bychom vám doporučili jednu, kterou potřebujete nejvíce: Sloneek.

Jak může Sloneek posílit HR strategii vaší malé firmy:

Sloneek je systém řízení lidských zdrojů vytvořený pro malé firmy, jako je ta vaše. Díky tomuto inteligentnímu řešení:

  • můžete vytvořit prostor pro rozvoj zaměstnanců,
  • můžete standardizovat HR procesy ve vaší společnosti,
  • získáte přehled o všech svých zaměstnancích na jednom místě,
  • můžete spravovat svůj tým na dálku z jakéhokoli místa na světě, aniž byste museli chodit do kanceláře,
    dát svým kolegům flexibilitu,

a další.

A co víc, se Sloneekem se nikdy nemusíte starat o rozpočet. Náš nejbohatší plán funkcí můžete získat za pouhých několik eur každý měsíc na aktivního uživatele. Vyzkoušejte tedy naši bezplatnou zkušební verzi ještě dnes a vytvořte si svou nejlepší strategii řízení lidských zdrojů.

Zlepšete svou HR strategii se společností Sloneek

A to je něco!

Navzdory tomu, že malé podniky často narážejí na omezení, jako je malý rozpočet nebo nedostatek zdrojů, neznamená to, že nemohou mít do své obchodní strategie implementovány přímočaré strategie řízení lidských zdrojů.

Implementací tipů, které jsme s vámi právě sdíleli, rychle změníte svou aktuální strategii z 0 na 100.

Doufáme, že se vám tento článek líbil. A pokud ano – neváhejte si přečíst další. Píšeme o všem, co souvisí s HR, takže na vás čeká mnohem více zasvěceného obsahu.

Také nás můžete kontaktovat, pokud máte nějaké dotazy, a budeme rádi, když si Sloneeka vyzkoušíte.

Hodně štěstí!

Efektivní HR strategie – checklist

  • zvládnout svůj náborový proces
  • zajistit spokojenost zaměstnanců
  • postarat se o právní stránku věci
  • přijmout zpětnou vazbu a přizpůsobit se
  • pořídit správné nástroje, které vám usnadní práci

FAQ

Nyní je čas získat odpovědi na některé z nejčastěji kladených otázek o strategiích řízení lidských zdrojů pro malé podniky!

Otázka: Co je to strategie řízení lidských zdrojů?

Odpověď: Strategie řízení lidských zdrojů je soubor plánů a postupů, podle kterých musí organizace řídit své lidské zdroje. Je to plán společnosti na implementaci všech zásad, programů a postupů, které nejlépe vyhovují jejím potřebám.

Otázka: Proč moje malá firma potřebuje HR strategii?

Odpověď: Proto, že vám pomůže při dlouhodobém plánování a rozvoji vaší společnosti. Díky propracovanému plánu vám také může usnadnit získání toho nejlepšího z vašich zaměstnanců a zajistit, aby byli se svou prací spokojeni a své práci oddaní.

Otázka: Jak mohu vytvořit HR strategii pro svou malou firmu?

Odpověď: Nejlepší způsob, jak k tomu přistoupit, je: promyslet si cíle podniku a obchodní strategii, naplánovat a potom provést poslední krok. Nejprve si rozmyslete, jakou strategii chcete mít. Pak si naplánujte, co k tomu budete potřebovat. Nakonec to jednoduše proveďte implementací všech naplánovaných prvků.

Otázka: Jaké jsou klíčové prvky, které by měla obsahovat HR strategie pro malé podniky?

Odpověď: Všechny HR strategie pro malé podniky by se měly skládat ze: zvládnutí vašeho náborového procesu, zajištění spokojenosti zaměstnanců, investice do školení a rozvoje, péče o právní aspekt, přijímání zpětné vazby a na jejím základě upravování strategie a získávání správných nástrojů.

Otázka: Jaké nástroje mi mohou pomoci se zvládnutím strategie řízení lidských zdrojů pro malé firmy?

Odpověď: Pro malé podniky je k dispozici mnoho nástrojů, které mohou pomoci s řízením lidských zdrojů. Mezi příklady patří Sloneek, YouEngage, Slack, Asana, Tabulky Google a další. Malé podniky by se měly zaměřit především na ceny těchto nástrojů, protože mají často malé rozpočty.