Vysoké náklady na fluktuaci, aneb jak si udržet své špičkové zaměstnance?

Sloneek_Employee-Relations

Věděli jste, že jejich výměna může stát až dvojnásobek platu zaměstnance? To je spousta peněz, které by mohly být vynaloženy lépe, například na investice do vašeho podnikání.

V tomto příspěvku na blogu probereme finanční dopad fluktuace zaměstnanců, proč zaměstnanci odcházejí a jak zlepšit míru udržení zaměstnanců. Pokračujte ve čtení cenných tipů, které vám pomohou snížit míru fluktuace zaměstnanců a ušetří vaší firmě peníze.

Co je to vlastně fluktuace zaměstnanců?

Fluktuace zaměstnanců, jinak známá jako úbytek, je procento zaměstnanců, kteří opustí vaši společnost během určitého časového období. Pokud máte například 100 zaměstnanců a 10 z nich odejde během jednoho roku, bude vaše roční míra fluktuace 10 %.

Obecně platí, že vzorec pro výpočet míry obratu za dané období je:

Míra fluktuace zaměstnanců (ETR) = (počet zaměstnanců, kteří odcházejí / průměrný počet zaměstnanců) × 100

kde průměrný počet zaměstnanců, je počet zaměstnanců během daného časového období včetně těch, kteří odešli.

Míra fluktuace zaměstnanců od začátku roku (YTD) je součtem ETR za každý měsíc nebo čtvrtletí, řekněme, které dosud v aktuálním kalendářním roce uplynuly. Například za předpokladu, že je nyní březen a ETR v lednu a únoru byly 1 % a 2 %, pro výpočet míry fluktuace zaměstnanců od začátku roku by to dalo 1 % + 2 % = 3 %.

Průměrná míra fluktuace zaměstnanců

To, co představuje zdravý ETR, závisí mimo jiné na vašem odvětví, velikosti společnosti a umístění. Například odvětví pohostinství má notoricky vysokou míru fluktuace zaměstnanců (podle některých odhadů až 70 %), zatímco odvětví zdravotnictví má relativně nízkou fluktuaci zaměstnanců (kolem 13 %).

Obecně řečeno, nedávná studie Společnosti pro řízení lidských zdrojů (SHRM) zjistila, že medián pro všechna průmyslová odvětví ve Spojených státech byl v roce 2018 18,3 %, neboli přibližně 1,5 % měsíční fluktuace zaměstnanců. To znamená, že v průměru přibližně 1 z 5 zaměstnanců ve Spojených státech loni opustil svou práci.

Typy fluktuace zaměstnanců

Odcházející zaměstnance lze klasifikovat jako dobrovolnou fluktuaci zaměstnanců, nebo nedobrovolnou fluktuaci zaměstnanců – na základě vlastního rozhodnutí nebo ne, a žádoucí nebo nežádoucí – kterou zaměstnavatel chce nebo ne.

  • Dobrovolná fluktuace – když se zaměstnanec rozhodne odejít z vlastního rozhodnutí (například přijmout jinou práci nebo odejít do důchodu).
  • Nedobrovolná fluktuace – když je zaměstnanec rozvázán, propuštěn nebo jinak nucen odejít (např. smrt, invalidita, špatné duševní zdraví zaměstnance nebo propuštění).
  • Žádoucí fluktuace – když je odchod zaměstnance, alespoň potenciálně, pro společnost čistým pozitivem (například zaměstnance, který nesplňuje očekávaný výkon).
  • Nežádoucí fluktuace – odchod váženého zaměstnance, který má negativní dopad na společnost (např. zaměstnanec již není schopen plnit své povinnosti v práci).

Náklady na fluktuaci zaměstnanců

S fluktuací zaměstnanců jsou spojeny přímé i nepřímé náklady. První z nich jsou ty, které lze snadno vyčíslit, jako jsou náklady na proces náboru a školení nových zaměstnanců. Ty jsou obtížněji měřitelné, ale mohou být stejně účinné.

Přímé náklady na fluktuaci zaměstnanců

Nejzjevnějšími náklady na fluktuaci zaměstnanců jsou finanční investice nutné k náboru a školení nových zaměstnanců. V závislosti na pozici a společnosti může výměna pouze jednoho pracovníka stát od několika set do několika tisíc.

Kromě toho existují náklady obětované příležitosti v podobě ztráty produktivity. Může trvat týdny nebo dokonce měsíce, než se nový zaměstnanec dostane do tempa a stane se plně produktivním. Mezitím bude vaše společnost ztrácet na cenném výstupu.

Nakonec je to cena za ztracené institucionální znalosti, což jsou všechny cenné poznatky, které si zaměstnanec s letitými zkušenostmi vezme s sebou, když odchází. To může být pro společnost pořádná rána, zvláště pokud nezůstane nikdo, kdo by věděl, jak určité úkoly vykonávat.

Nepřímé náklady na fluktuaci zaměstnanců

Kromě zjevnějších nákladů existují také některé dominové efekty fluktuace zaměstnanců. Patří mezi ně snížená morálka a zvýšená úroveň stresu pro zbývající zaměstnance, kteří možná budou muset více pracovat, což může vést k nižší produktivitě a většímu počtu chyb.

Existuje také riziko, že zákazníci budou ovlivněni, a to buď sníženou kvalitou služeb nebo delší čekací dobou. To může v konečném důsledku poškodit pověst vaší společnosti ve smyslu ztráty hodnoty značky z pohledu klienta a v konečném důsledku ztížit získávání nových zákazníků.

V neposlední řadě jsou to nehmotné náklady poškozené firemní kultury, v extrémních případech dokonce vedoucí k toxickému pracovnímu prostředí. Když dlouholetí zaměstnanci odejdou a vezmou si s sebou část historie vaší organizace, může to mít negativní dopad na firemní identitu a ztížit přilákání špičkových talentů.

Důvody fluktuace zaměstnanců

I když fluktuace zaměstnanců není ideální, často je nevyhnutelná a nemusí to být nutně špatná věc. Ve skutečnosti může být určitý obrat pro společnost zdravý, protože umožňuje příchod nové krve a nových perspektiv.

Důvody dobrovolného odchodu

Existuje několik důvodů, proč se zaměstnanci mohou rozhodnout opustit své zaměstnání, včetně:

  • Odměňování – pokud mají zaměstnanci pocit, že nejsou spravedlivě placeni nebo nedostávají dostatečné výhody, mohou hledat jiné příležitosti.
  • Možnosti kariérního postupu – nedostatek příležitostí posunout se v organizaci nahoru může vést ke stagnaci a pocitu uvíznutí ve vyjetých kolejích.
  • Work-life balanc – stále větší počet zaměstnanců hledá zaměstnání, které umožňuje dobrou kombinaci společenského či rodinného a pracovního života.
  • Práce pouze v kanceláři – někteří zaměstnanci preferují práci na dálku nebo z domova, zejména v důsledku pandemie Covid-19, takže mohou hledat organizaci, která tuto možnost umožňuje,

pokud to jejich současný zaměstnavatel nedělá.

  • Firemní kultura – špatná atmosféra na pracovišti může být pro zaměstnance zásadním problémem.
  • Neuspokojivá práce – když se člen personálu nezabývá svými každodenními úkoly nebo má pocit, že jeho práce je monotónní, může se rozhodnout jít dál.
  • Špatný fit – někdy se zaměstnanec prostě nemusí hodit pro společnost, v takovém případě je pro obě strany nejlepší, když jdou každý svou cestou.
  • Špatné pracovní vztahy – zaměstnanec, který nevychází se svým šéfem (např. špatný management) nebo kolegy, může vést k velmi nepřátelskému pracovnímu prostředí.
  • Onboarding zaměstnanců – pokud je proces onboardingu nových zaměstnanců podprůměrný, mohou se cítit nepřipraveni a nejistí ohledně své budoucnosti ve společnosti. Chcete-li to otestovat, porovnejte míru fluktuace nových zaměstnanců s mírou fluktuace vašich stálých zaměstnanců.

Důvody nedobrovolného odchodu

V některých případech může být zaměstnanec nucen opustit svou práci proti své vůli. Nejčastějšími důvody jsou:

  • Špatný výkon – zaměstnanec, který nesplňuje standardy stanovené společností, může být propuštěn.
  • Problémy s docházkou – nadměrná absence může představovat zátěž pro zdroje a nakonec vést k propuštění.
  • Špatné jednání – pokud se zjistí, že se zaměstnanec zapojuje do činností, které jsou škodlivé pro společnost nebo jejich kolegy, může být propuštěn.
  • Restrukturalizace – když společnost reorganizuje své operace nebo snižuje stav, je pravděpodobné, že někteří zaměstnanci budou propuštěni.
  • Ekonomické podmínky – v těžkých ekonomických časech mohou být společnosti nuceny zaměstnance propouštět, aby zůstaly nad vodou.

Jak snížit fluktuaci zaměstnanců

Existuje řada kroků, které mohou společnosti podniknout, aby si udržely své špičkové talenty, o kterých bude podrobně pojednáno níže.

Nabídněte konkurenční kompenzaci

Jednou z nejdůležitějších věcí, které mohou společnosti udělat pro snížení fluktuace zaměstnanců, je nabídnout relativně vysoké platy a benefity. Zaměstnanci, kteří mají pocit, že jsou za odvedenou práci spravedlivě odměňováni, mnohem méně pravděpodobně vyhledávají jiné příležitosti.

Udržujte si aktuální informace o platových trendech ve vašem odvětví, abyste mohli nabízet platy, které splňují nebo převyšují platy nabízené jinými podniky. Můžete také zvážit poskytování výhod, jako je příspěvek na stravování, penzijní plány, dlouhodobé motivační plány a pomoc při péči o děti.

Poskytujte příležitosti kariérního postupu

Jedním z nejlepších způsobů, jak zabránit zaměstnancům v odchodu, je dát jim šanci postoupit v rámci společnosti. Zaměstnanci, kteří se cítí uvízlí ve slepé uličce, s větší pravděpodobností začnou hledat nové příležitosti jinde, zatímco poskytnutí cesty k postupu po kariérním žebříčku je udržuje motivované a zvyšuje angažovanost zaměstnanců.

To by mohlo zahrnovat nabídku školicích a rozvojových programů nebo vytváření nových pozic, které zaměstnancům umožní využít jejich dovednosti a znalosti v náročnější roli.

Podporujte pozitivní rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem

V dnešním uspěchaném světě je pro lidi důležitější než kdy jindy, aby si udrželi dobrou rovnováhu mezi svým společenským nebo rodinným a pracovním životem. Zaměstnanci, kteří mají pocit, že neustále pracují dlouhé hodiny bez času pro sebe nebo své blízké, začnou s větší pravděpodobností hledat práci, která nabízí lepší work-life balanc.

Existuje řada způsobů, jak podpořit pozitivní rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem ve vaší společnosti. To by mohlo zahrnovat umožnění flexibilních pracovních úvazků, povzbuzování zaměstnanců k pravidelným přestávkám a poskytování podpory zaměstnancům, kteří mají malé děti nebo staré rodiče.

Povolte práci na remote

Poskytnutí možnosti zaměstnancům pracovat z domova pravidelně, ne-li dokonce na plný úvazek, jim dává flexibilitu, kterou potřebují k lepšímu zvládnutí svých osobních a profesních povinností. To může být výhodné zejména pro zaměstnance, kteří dlouho dojíždějí za prací nebo se potřebují postarat o malé děti či staré rodiče.

Když zaměstnanci dostanou povolení pracovat na remote, vzbuzuje to také pocit důvěry a odpovědnosti, což je obojí důležité pro udržení zaměstnanců. Studie také ukázaly, že zaměstnanci, kteří mají možnost pracovat na dálku, jsou šťastnější, produktivnější a méně často opouštějí svá zaměstnání.

Pokud nejste schopni umožnit všem svým zaměstnancům pracovat na dálku současně nebo ne na plný úvazek, zvažte nabízení této možnosti případ od případu nebo na několik dní v týdnu. Pokud můžete, můžete se dokonce rozhodnout zcela uzavřít svou kancelář a nechat všechny zaměstnance pracovat na dálku.

Vytvořte na pracovišti pozitivní kulturu

Pracovní prostředí, které vytvoříte, hraje velkou roli v morálce zaměstnanců, proto udělejte ze svého podnikání takové místo, kam lidé skutečně rádi přicházejí každý den. Pozitivní kultury na pracovišti lze dosáhnout zajištěním otevřené komunikace, vzájemného respektu a pocitu kamarádství mezi zaměstnanci.

Můžete také organizovat teambuildingové aktivity, společenské akce a další aktivity na podporu morálky. Dále zvažte vytvoření skupin zaměstnanců, nabízení wellness programů nebo dokonce zřízení odpočinkové místnosti se zařízením pro jídlo/nápoje, hrami a pohodlným sezením, kde by zaměstnanci mohli během odstávky relaxovat a odpočívat.

Dejte svým zaměstnancům pocit, že jsou cenní

Jedním z hlavních důvodů, proč lidé opouštějí práci, je to, že se cítí nedoceněni. Pokud mají vaši zaměstnanci pocit, že jejich tvrdá práce zůstává bez povšimnutí, je jen otázkou času, kdy si začnou hledat práci jinde.

Ukažte svým zaměstnancům, že si vážíte jejich přínosu, že jsou váženými členy týmu a jste vděční za všechnu tvrdou práci, kterou odvádějí pravidelným vyjadřováním svého uznání. Může to být ve formě slovní pochvaly, ručně psaných poděkování nebo dokonce malých dárků či bonusů.

Přijměte zpětnou vazbu

Pokud chcete vědět, co si vaši zaměstnanci myslí o své práci, nejlepší způsob, jak to zjistit, je jednoduše se jich zeptat. Shromažďování zpětné vazby od zaměstnanců a umožnění jim mluvit do rozhodovacích procesů jim dá pocit, že jejich názory a příspěvky jsou oceňovány, což je zásadní pro udržení pozitivních vztahů se zaměstnanci.

Povzbuďte zaměstnance, aby poskytovali zpětnou vazbu tím, že budete organizovat pravidelné individuální schůzky, provádět průzkumy nebo dokonce pořádat fokusní skupiny. Je však důležité, abyste skutečně jednali na základě zpětné vazby, kterou obdržíte, protože to svým zaměstnancům ukáže, že jste ochotni naslouchat a provádět změny na základě jejich návrhů.

Závěr

Fluktuace zaměstnanců je pro podniky velkým problémem, ale existují věci, které mohou společnosti udělat, aby ji snížily. Poskytování příležitostí pro kariérní postup, nabídka konkurenceschopných platů a výhod a podpora pozitivní rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, to vše mimo jiné pomáhá podnikům zabránit odchodu TOP talentů.

Implementace těchto strategií pomůže zlepšit udržení zaměstnanců a vyhnout se vysokým nákladům spojeným s fluktuací, a to jak v přímém finančním vyjádření, tak i jinými nepřímými způsoby, jako je snížení produktivity. Z dlouhodobého hlediska se vám investice do vašich zaměstnanců a jejich pracovní spokojenosti vyplatí.

Změřte fluktuaci zaměstnanců ve svém podniku ještě dnes, abyste zjistili, zda se potřebujete zlepšit, a pokud s tím potřebujete pomoci, zvažte řízení lidských zdrojů se společností Sloneek.