Přehled firemních benefitů: Jaké výhody dnes firmy nabízejí zaměstnancům?
Firemní benefity se staly nedílnou součástí moderního pracovního prostředí a dokážou výrazně ovlivnit spokojenost a loajalitu zaměstnanců. Které jsou ty nejčastější, co je na poli zaměstnaneckých benefitů nového a jaké jsou trendy? Které benefity motivují zaměstnance nejvíc? Vše se dozvíte v našem přehledu.
Co jsou firemní benefity a k čemu jsou dobré
Firemní benefity jsou nepřímé odměny, které zaměstnavatelé nabízejí nad rámec základního platu. Cílem je zlepšit pracovní podmínky, motivovat zaměstnance a zvýšit jejich celkovou spokojenost v práci. Zaměstnaneckých benefitů je celá škála, od bonusů, vzdělávání nebo delší dovolené třeba po benefitní auta.
Dobře uchopené benefity také zvyšují konkurenceschopnost firem. Je ale nutné sledovat trendy a reagovat na ně – se stravenkami a Multisportkou už díru do světa neuděláte. Stále více žádané jsou naopak výhody jako flexibilní pracovní doba, péče o zdraví nebo podpora rodin.
Zaměstnanecké benefity mají také pozitivní vliv na produktivitu a loajalitu. Spokojenější zaměstnanci bývají výkonnější a je méně pravděpodobné, že se budou rozhlížet po jiných příležitostech, což pomáhá firmám snižovat ve svých řadách fluktuaci.
Nejčastější firemní benefity
Mezi klasiky zaměstnaneckých benefitů můžeme zařadit čtyři kategorie, bez kterých už firma prakticky nemá šanci zaujmout.
Finanční bonusy a odměny
Výroční bonusy, prémie za splnění cílů a mimořádné odměny za přínos k firemním výsledkům patří k těm nejběžnějším, prakticky povinným benefitům. Některé firmy, hlavně ty menší a startupy, ale nabízí zaměstnancům například i firemní akcie (takzvané ESOPy).
Stravenky a příspěvky na stravování
Stravenky jsou evergreenem firemních benefitů a existují v papírové i elektronické podobě. Můžou ale mít i formu příspěvků na speciální zaměstnaneckou kartu nebo stravenkový účet. V řadě oborů také stále fungují a těší se oblibě závodní jídelny.
Extra dovolená
Zákon nařizuje, že zaměstnanci v soukromém sektoru musí mít alespoň 4 týdny dovolené, v řadě oborů je ale 5. týden v rámci firemních benefitů už očekávaným standardem. Novým trendem je neomezená dovolená, kterou ale zatím v tuzemsku nabízí jen málo firem. Ohlasy jsou ale pozitivní jak ze strany zaměstnanců, tak firem, které tuto novinku už zavedly.
Vzdělávací programy a kurzy
Podpora vzdělávání posiluje dovednosti zaměstnanců a zvyšuje jejich hodnotu na trhu práce. K běžným benefitům patří v této sféře online i offline kurzy odborného rozvoje, školení soft skills nebo jazykové kurzy.
Zdravotní a wellness benefity
Zaměstnanecké benefity z kategorie zdraví, wellness a well-being jsou už dávno víc, než jen Multisport karta a fitko v budově. Hlavně u velkých firem se lze setkat s možností využívat soukromá lékařská zařízení a standardem už se staly i takzvané sick days.
Lékařské služby
I u nás už se najdou firmy, které v rámci benefitů nabízí zaměstnancům soukromé kliniky nebo příspěvky na očkování či prevenci. Někteří zaměstnavatelé lákají i na nadstandardní služby jako psychologické poradenství nebo online lékařské konzultace.
Kromě klasických výhod firemních benefitů navíc firmy touto cestou zlepšují svou image, o to víc, když se benefity vztahují i na rodinné příslušníky zaměstnanců.
Fitness a karta Multisport
Oblíbenou klasikou benefitů v Česku je karta Multisport, která nabízí přístup ke stovkám sportovních a relaxačních center po celé zemi. Zaměstnanci tak mají možnost využít ji na cokoliv od jógy a posilovny po plavání, zatímco firma tím podporuje fyzickou aktivitu a zdravý životní styl.
A některé firmy jdou ještě dál a nabízí posilovnu přímo v kancelářích, pořádají společné sportovní akce nebo platí členství v prémiových fitness klubech.
Sick days
Dalším žádaným firemním benefitem jsou tzv. sick days, typicky 3–5 placených dnů volna, které zaměstnanci můžou využít při lehčí nemoci jako nachlazení a nemusí přitom k lékaři pro neschopenku. Je to navíc skvělý způsob, jak zvýšit loajalitu zaměstnanců a taky podpořit zdraví na pracovišti, protože smrkající kolegové mají možnost zůstat v klidu doma.
Trendy ve firemních benefitech v roce 2025
S proměňujícími se potřebami zaměstnanců se mění i trendy v benefitech, které firmy nabízí. Po dvouleté pandemii a s tím, jak na trh práce vstupuje mladší generace, roste poptávka především po flexibilitě.
Flexibilní pracovní doba a homeoffice
Čím dál častější je očekávání možnosti alespoň částečné práce z domova, flexibilní pracovní doby nebo možnosti rozhodnout se, kdy jít do kanceláře a kdy zůstat doma. Tento trend však naráží i na opačnou tendenci návratu do kanceláří ve jménu větší produktivity.
Ti největší průkopníci už se pustili i do testování čtyřdenního pracovního týdne, což může být zajímavý benefit pro zaměstnance a velká konkurenční výhoda pro zaměstnavatele v oborech, kde se o kvalifikované kádry dlouhodobě vede boj.
Udržitelnost a společenská odpovědnost
Firmy často zavádějí benefity spojené s principy udržitelnosti, jako je podpora ekologických projektů, příspěvky na cyklistiku a veřejnou dopravu, nebo recyklační iniciativy. Takové kroky přispívají k pozitivnímu vnímání firmy ze strany zaměstnanců i veřejnosti a mohou firmě posloužit i jako součást CSR strategie.
Personalizace benefitů
Roste trend přizpůsobování potřebám jednotlivců. Stále více firem proto využívá tzv. benefitní cafeterie, flexi karty nebo benefit body, které můžou zaměstnanci využít dle svého uvážení, například na sportovní aktivity, vstupenky na kulturní akce nebo třeba nákup brýlí.
Zaměření na rodinu
Benefity cílící na podporu rodin zahrnují rozšířené rodičovské dovolené, příspěvky na školky a dětské kroužky, ale také přívětivější prostředí pro rodiče. Mezi žádané benefity patří firemní školky a celkové zázemí pro děti, ale také flexibilní úvazky díky kterým se rodiče mohou do práce vrátit dřív a snáz ji skloubit s péčí o děti.
Dog-friendly kanceláře
I tento benefit začíná být v Česku čím dál častější, především v menších a středních firmách. Možnost vzít si do práce čtyřnohého kamaráda mnozí vítají jednak proto, že nemusí mít obavy o psa, který je doma sám, a jednak proto, že je pak v kancelářích veseleji.
Jak vybrat ty nejlepší firemní benefity
Důležité je si v první řadě uvědomit, jaké lidi firma zaměstnává a jaké mají potřeby – mladí dospělí bez dětí ocení jiný typ zaměstnaneckých benefitů, než rodiny s malými dětmi nebo lidé ve středním věku. Mezi nabízenými benefity by měly být takové, které osloví všechny skupiny zaměstnanců ve firmě.
Při výběru je dobré také zohlednit firemní kulturu a to, jak chce firma působit navenek a jaké hodnoty signalizovat potenciálním zaměstnancům. Zásadní je také zanalyzovat konkurenci a především v oborech, kde je o talentované lidi boj, nabídnout něco, co jinde nemají.
Významnou roli hraje i rozpočet. Ten určuje, jaké výhody má firma možnost nabídnout a má vliv na to, jestli půjde spíš cestou finančních benefitů nebo naopak těch nefinančních. Některé benefity mohou firmy upřednostnit před jinými i kvůli daňové optimalizaci.
Nezapomínejte taky, že benefity můžete v čase měnit, ubírat nebo přidávat. Proto je zásadní pravidelně sbírat zpětnou vazbu od zaměstnanců a pomocí průzkumů a rozhovorů zjišťovat, jaké benefity považují za nejlepší a bez kterých by se naopak obešli. Sběrem zpětné vazby navíc firma dává najevo, že ji na spokojenosti zaměstnanců záleží.
Závěr
Firemní benefity jsou dnes mnohem víc než jen přídavek k platu. Správně zvolené výhody vám přinesou nejen spokojenější zaměstnance, ale i konkurenční výhodu.
Investice do benefitů není jen náklad – je to strategický krok, který přináší dlouhodobé výsledky. Klíčem k úspěchu je naslouchat zaměstnancům, sledovat trendy a flexibilně přizpůsobovat nabídku. Spokojený tým je základem úspěšné firmy.