Nechali jsme umělou inteligenci dělat HR. Jak to dopadlo?

10-1

O aktuálním nástupu umělé inteligence se hovoří snad napříč všemi obory – od programátorů, marketérů, copywriterů až po motivační kouče a akademiky.

My jsme pověřili jeden z nejskloňovanějších algoritmů OpenAI řízením personálního oddělení běžné české firmy. A zcela upřímně – nedopadlo to úplně špatně. Vlastně je smutné, že můžeme náš experiment s klidným srdcem shrnout prohlášením: Kéž by ve většině firem byli personalisté jako náš person(AI)lista.

image1-1

Úkol číslo 1: Propouštění

Doba je složitá. A jak jsme již psali v jednom z předchozích blogpostů, v českých firmách se propouštění stalo často aplikovaným všelékem na akutní ekonomické problémy napříč odvětvími. Jenže ne každý ho umí a pokud se k němu rozhodne, často je to krok, který patřičně zamává morálkou celé firmy.

Zajímalo nás tedy, jaký má názor na propouštění náš AI personalista. Nejprve takové to klišé – musíme se dostat zpátky do zisku, zařídí to propouštění…

image3

Ideální propouštění je pochopitelně takové, které nenastane. V tomto ohledu na to jde AI personalista rozhodně správně v prvních třech bodech. Výsledkem analýzy a konzultací s šéfy týmů může být totiž informace, že všichni kolegové jsou motivovaní ve firmě zůstat a klidně přistoupí na posun v kompetencích – aby se věnovali práci, která je rentabilní.

Jen málokterý personalista si přizná, že jeho slovo může mít v rámci úsporných strategií postavených na redukci týmů opravdu velkou váhu. Pokud to vezme za správný konec a představí strategii, která přinese úspory bez propouštění.

image2

Hm, tady některé věci nedávají smysl. A některé zásadní vstupy tam chybí – včasný posun kompetence jednotlivých týmů, aby si na sebe nadále dokázaly vydělat, diskuze o dočasném zmrazení či snížení mzdy. Nicméně možnost flexibilních úvazků nebo práce z domova je rozhodně dobrou cestou, jak dojít určitého kompromisu. Pokud tedy bude vyhovovat oběma stranám.

A co když se propouštět prostě musí?

image5

Jenže jsme v Česku a tady šéfové občas řeší nepříjemné problémy jednoduše – tak, aby s nimi strávili co nejméně času. Co když se šéf rozhodne vyhodit lidi například po e-mailu? Není to zas tak nepravděpodobné, v minulých měsících se to stalo i v „lepších rodinách“.

image4

Tady nelze než souhlasit. Tak věřme, že náš AI personalista to nakonec dokáže uhrát, aniž by pověst firmy utrpěla.

Jak kroky umělé inteligence hodnotí HR expert Milan Rataj:

Odmyslím-li si zjevná klišé, ve většině případů mi přišel způsob „přemýšlení“ dobrý. Líbí se mi, že person(AI)lista sám tlumí zadání, uvědomuje si, že plošné propouštění je zjevná hloupost. Jeho návrhy, jak k nucenému propouštění přistoupit, jsou lepší než 99 % reálných situací v českých firmách. O damage control ví také víc než většina šéfů, kteří jsou schopni rozloučit se se stovkou dlouholetých kolegů jedním hromadným e-mailem.

Úkol číslo 2: Nábor talentů a employee branding

Řada firem, které nejsou přímo ohrožené krizovým vývojem, chce využít situace a pokusit se vyrůst. To s sebou často nese snahu o přilákání těch nejtalentovanějších. Jenže naprostá většina firem to neumí – talenty sice přilákají, ale dříve než se stihnou dostatečně zapojit a z ekonomického pohledu zhodnotit, odchází. Mohou si to dovolit, díky svým schopnostem jsou všude vítáni.

Případně firmy skončí rovnou o metu dříve. Neumí na trhu dostatečně zaujmout a vyniknout oproti konkurenci. A místo talentů se jim na pozice hlásí zcela průměrní zájemci o práci, které přijímají spíše z nutnosti.

A šéfům tečou nervy, protože pracně získaní talenti odchází už ve zkušebce. Co na to náš  person(AI)lista?

image7

Tady není možné než souhlasit. Ostatně i Milan Rataj to v minulosti podobně formuloval ve svém kousavém komentáři. No dobře, ale jak má tedy vypadat ideální onboarding? Umělá inteligence, poraď!

image6

I tento výčet doporučení vypadá poměrně komplexně. A zaznívají tam i důležité body, na které se v českých podmínkách často zapomíná. Onboarding skutečně nezahrnuje jen předání klíčů, počítače a hesel. Například rozvojový plán nebo pravidelná evaluace jsou jedny z nejdůležitějších bodů.

image9

Toto by možná mohlo být zpracované trochu lépe. Chybí například zmínka o tom, že každý nově nastoupivší by měl mít jasně určeného kolegu, který si získá jeho důvěru a kterému se může svěřit. Nemusí to být nutně jeho nadřízený. Větší péče by měla být věnována pravidelné evaluaci, která může být v prvních týdnech klidně na denní bázi – neformálně, bez stresu, ale strukturovaná, aby závěry k něčemu vedly.

Nicméně občas se firmě nedaří kolegy udržet, protože chyba není v samotném onboardingu…

image8

Tady by se také dalo vymyslet něco trochu hlubšího. Nicméně prezentace firemní kultury je rozhodně trefa do černého.

Jak kroky umělé inteligence hodnotí HR expert Milan Rataj:

Líbila se mi identifikace důvodů, proč od nich schopní lidé odchází ve zkušebce. Může to znít jako samozřejmost, ale v praxi často firmy nejsou až takto reflexivní nebo se dokonce po důvodech neptají vůbec. Pro to, jak má onboarding vypadat, by si měl person(AI)lista nastudovat naše materiály. A výhrady mám i k tomu, jak identifikovat bublající nespokojenost. Sečteno podtrženo – tady by to většina personalistů asi dala lépe. Minimálně v teoretické úrovni.

Úkol číslo 3: Jak si najít cestu do srdce CEO a CFO

Každý, kdo prošel na pozici HR několika firmami, ví, jak moc se přístup ze strany vedení společností liší. Určitá přezíravost a nepochopení klíčové role HR je bohužel běžná praxe takřka všude. A protože nic není černobílé, je dobré přiznat, že vinu na tom mají částečně i personalisté, kteří se před CEO nebo CFO nedokáží dostatečně obhájit.

Cesta však existuje – pochopit, že HR má soft stránku, ale také tu, která musí stát na hard datech a jasně obhajovat přínos svých aktivit. Protože teprve když svou práci přenesete do výkonu byznysu a tím i peněz, informace u CEO a CFO nepůjdou v takové míře druhým uchem ven.

Jak by se s tím vyrovnal náš person(AI)lista?

image12

Tady je to v podstatě učebnicová definice. Nicméně poslední bod zaujal šéfa tak, že ho náš personalista ani nestihl doříct…

image10

Přestože i toto je poměrně učebnicový souhrn, domníváme se, že jen někteří personalisté by dokázali podobný seznam sestavit z hlavy. Nad personálními daty zatím v Česku nejsme schopni přemýšlet, natož s nimi aktivně pracovat a zkoušet, jaké zajímavé informace nám z nich vypadnou.

Nicméně zpět k našemu vztahu mezi vedením společnosti a HR. Šéf na nás má málo času, natož aby měl chuť se s námi bavit o důležitých detailech. Jak si co nejefektivněji urvat jeho pozornost?

image11

Reporting! Skvěle, že person(AI)lista zmínil tuto klíčovou věc na prvním místě. Napište do komentářů, kdo svědomitě a pravidelně reportuje přehledná data za HR – uvidíte, že jich tam moc nebude. A pak je tam pochopitelně ta klíčová věta: Poskytovat objektivní informace o vlivu HR na byznys. Na to uslyší skutečně každý manažer.

A pokud ne, musíte si jejich pozornost získat i jinak…

image13

„Připravte se na pohled na HR jako na zdroj příjmů“ – cítíte, jak se CEO i CFO posouvá jejich mindset? „HR, které přináší peníze na stůl?“

Teď máte jistotu, že budou opravdu poslouchat.

image14

Kdyby byla umělá inteligence trénovaná na aktuálních datech, zněl by bod 2 a 3 trochu jinak:
Automatizovat proces shromažďování dat a vytvářet reporty a analýzy pomocí HRIS systému Sloneek. Protože nic lepšího na trhu nenajdete.

Jak kroky umělé inteligence hodnotí HR expert Milan Rataj:

Tady nemám úplně slov. Dlouhé roky bojuju za to, aby se čeští HR profíci chytli za nos a pochopili, jak důležitá je jejich práce. Pokud by do toho šli takto po hlavě, rozhodně by to nebylo na škodu. A sběr dat, analytika, schopnost identifikovat přínos HR oddělení pro byznys celé firmy? Pokud to někdo z vás dělá dobře, potřebuju s ním mluvit a patřičně ho pochválit. Takže až na poměrně obecný výčet možností, jak data sbírat, našemu person(AI)listovi tleskám. Ostatně od toho je tu právě Sloneek, aby se o datovou stránku věci postaral.

Překvapivý verdikt: Nebojte se konzultovat své kroky s umělou inteligencí

Náš verdikt na závěr překvapí. Umělá inteligence samozřejmě zkušeného personalistu nenahradí. V naprosté většině případů ale měla trefné a poměrně komplexní návrhy řešení. A to v takové míře, že z našeho pohledu překonaly průměr toho, co lze očekávat od českých firem. Kdyby se podle nich čeští šéfové chovali, situace by tu byla hned rázem v mnoha ohledech jednodušší.

Odpověď, proč tomu tak je, se nabízí. Jazykový model ChatGPT byl trénován na globálním obsahu. A je tedy pravděpodobné, že se principy HR učil na stovkách tisíc stran – od HR profesionálů z celého světa.

Do jisté míry to pak potvrzuje jediné – informace a zaběhnuté postupy tu jsou, jen je čeští manažeři neznají anebo se jimi neřídí. Pro příště jim tedy doporučíme – když nevěříte svým personalistům, zeptejte se umělé inteligence. Překvapeně zjistíte, že jsou jejich názory ve shodě.

A až prozřou a napadne je HR oddělení za všechno, co pro ně ty roky dělá, dokonce pochválit, nemusí si dělat starost – náš person(AI)lista to vymyslel krásně od srdce – tlukoucího v rytmu nul a jedniček.

image15

{{cta(‚992bfb55-1e26-48a2-b85a-9a6dac9dfae5‘)}}